KENNEL FIRMANZ ÅRSKRÖNIKA 2010

Januari till mars började ganska lugnt... Irma gick agilitykurs och Rakel gick lydnadskurs. Jag startade min utbildning till agilityintruktör och varvade jobb med skola och hundar! I mars började Rakel få träna lite med skinn inför grytsäsongen...

I april blev jag inbjuden till övernattning och mat i Björklinge, med utställning på Lilla Stockholm som mål. Sagt o gjort, och det resultatet har jag inte smält än... Irma BIR, CERT OCH CACIB! Helt otroligt! Hennes första CERT!


I maj blev Hillary svensk utställningschampion - och har sedan resten av året tagit så många BIR o BIM att hon placerade sig tvåa på Vinstrikaste-listan... inte så illa pinkat!

Vi var på Årets border, där Irma slog till med makalösa 191 poäng och vann klass 1! I maj premiärade Irma o jag överhuvudtaget att tävla lydnad, och detta gjorde vi i Söderhamn och fick då ett förstapris!

I juni gick Irma ett godkänt anlagsprov i viltspår! Till råga på allt gick hon en väldigt lyckad tävling i Bollnäs, vann hela tävlingen med 16 hundar i klassen och erövrade därmed också LP1 efter fina 183 poäng!



I juli for vi över till Finland med Bjärvarnas Kennel, Monica från Bombax och Familjen Löfstrand från Hudiksvall. Förutom många nya och goda vänner startade Irma på tre prov, varav alla blev väl godkända. Hon började med ett B-prov som hon fick B42 på. Hon gick ett godkänt naturrevideringsprov och hennes sista prov innan vi åkte hem fick hon högsta poäng på! 
I juli blev Irma också SE VCH efter flera godkända spår...
Längtan blev så stor efter Bjärvarnas att jag och hundarna åkte till Fagerbacken en vecka för grytläger på Idkerberget. Rakel kom hem med ett godkänt grytkaraktär.
För att få lite händelser i juli passade även Irma på att knipa ännu ett BIR, bli svensk utställningschampion och BLI BIS-BRUKSMERITERAD!



I augusti bilar jag och mamma upp till Finland, och där blir det storslam. Irma blir provbästa hund av 20-talet startande jyckar... då hon kammar hem ett prov med full pott. A50 blev hennes betyg, och ja kan säga att både jag, uppfödaren till denna makalösa hund och mamma grinade. Så jäkla häftigt att vara med om! tack vare de fina resultaten blev Irma i augusti månad svensk grytjaktchampion, sprängare, och finsk grytjaktchampion. Rakel får starta sitt första grytanlag och klarar detta med BRAVUR! Underbar inställning, bara spontana brytningar och en hund som kommer på utkallning blev då också provbästa hund på konstgrytet i Regnsjö!



Till ära av fantastiska SE UCH SE VCH SE J(GS)CH FI J(G)CH LP1 J BOMBAX LEMON SHERBET tatuerar jag in det enda ord som någotsånär kan beskriva Monica Vikner Stafbergs och Carl-Gunnar Stafbergs Citronsorbé -



vilken jäkla valp ni fött upp i denna tik!!!!

I september gjorde Rakel ännu en start på grytanlag - och även denna gång var hon sanslöst duktig och fick fina vitsord från alla domare. Irma debuterade på agilitytävling och placerade sig 3a och nollade sitt lopp! Riktigt bra gjort för att vara första gången.. vi var också snöpligt nära en pinne.. men den tar vi sen :) Rakel får sitt förstapris i LK1, med 176,5 poäng.

I oktober fick Rakel ännu ett förstapris i LK1 och Irma slog till med förstapris och klassvinst LK2 med 172,5 poäng!

De sista månaderna har skola och liknande varit i hågen, varav tävlandet dragits ner på lite.. Hillary har dock varit till Stockholm och blev BIR nu i december... annars nöter vi på med promenader, lek, träning och förhoppningsvis lite mer jakt!

Jag är stolt och tacksam, för att få möjligheten att få så fina hundar att träna och älska från Kennel Bombax! Alla inblandade, kennlar, uppfödare, mamma och vänner - som funnits med på vägen ska veta att alla hejarop och applåder har varit guld värda! Rakel fick bara en titel i år - J - men den är värd mycket ändå! Nu är det "bara" naturprovet kvar... men vi är på g, hoppas vi :)



förutom mängder av nya vänner, erfarenheter och skratt... fick vi också med oss mängder av rosetter... detta är Gullans skörd efter två helger med utställning...



jag hoppas att mina hundar fortsätter att utvecklas och bli så bra som jag vill ha dem. till 2011 har vi satt nya mål och nya tävlingsformer ska invigas....
Det har inte varit någon dans på rosor, men såhär i efterhand är jag så stolt och mallig över mina fina tikar. Som gång på gång överträffar sig själva. 2011 är även tänkt att skänkas mer åt Rakel, för att hon ska få chansen att meriteras lite mer.

För intresserade är det även så att valpar kommer att finnas efter både Irma och Rakel under 2011, håll utkik på http://www.kennelfirmanz.webs.com och http://bombax.nu

Till slut blev även Irma "Årets Bombaxhund 2010".

och någonstans här... tog 2010 slut. Och vi ska försöka slappa nån dag... innan vi tar nya tag.. för alla våra drömmar.. är långt ifrån uppfyllda... tack för att ni följer oss...


Kommentarer
Postat av: Sarah,Yoggi&Harry

Tror du som jag: att Holly Knight & Mike Chapman hade Kennel Firmanz i tankarna när de skrev "Simply the Best" till Tina Turner??? Det finns inte ord Frida, jag ger upp! Det är så sjukt så det är inte sant! Jag unnar dig allt vad som kan finnas kvar under 2011 och jag tvivlar inte en sekund på att du tar hem det oxå! "I'm your biggest fan, I'll follow you around..." STORA KRAMAR!!!

2010-12-28 @ 23:30:33
URL: http://www.yoggithedog.webs.com
Postat av: Mia

Ja du Frida man vet inte riktigt vad man ska skriva !! Ett sådant fantastiskt år med dina små älsklingar.. Nu är det ju så att även om det är fina linjer i hundarna så blir dom inte något av det dina är om man inte lägger ner massor med jobb, kärlek, tid & pengar... Nu längtar jag tills vi träffas, hoppas det blir snart...

Ett stort grattis till ett fantastiskt hundår...;)

2010-12-29 @ 10:06:02
URL: http://www.bjarvarnas.se
Postat av: Rosa

Härligt :-) GOTT NYTT ÅR Frida och tjejerna och tack för igår . Tror WP kommer att passa mina "dårar" bra

2010-12-29 @ 13:26:48
URL: http://www.frisegardborder.be
Postat av: Bombax

Vi är mållösa och gläds ödmjukt, håller med Mia om hur hundar formas av kärlek, tid, pengar och ambition - men något du har som många saknar - det är ett jvlar anamma och det kommer du gå långt på! All lycka 2011, massa kramar till mams och paps oxå

2010-12-29 @ 23:36:34
Postat av: Malin



VILKET år ni har haft - du & dina tjejer!

grattis grattis grattis till alla framgångar!



Önskar er ett gott slut & ett GOTT NYTT 2011!



Kul att du gillar bilderna jag tar, tycker det

är kul att fotografera, hundarna mest givetvis ;o)

Härrom dagen blev jag minsann "farmor" så spännande

Lycka till med kommande parningar



Tjingeling!

2010-12-30 @ 17:57:04
URL: http://www.madofi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0