Grattis Irma!

Idag för tre år sedan födde Queen Victoria från Kennel Bombax fram sex valpar, varav en av dem var min Irma.

När de var fem veckor gamla fick jag komma och titta och välja den jag skulle ha. Det stod mellan två av tikarna, och jag minns SÅ väl hur Monica höll fram dem bredvid varandra och sa "vilken vill du ha?". Jag tittade på mamma, hon pekade på den ena och sa "henne". Framförallt gillade vi huvudet, kommer jag ihåg. När hon sedan sprang på golvet med de andra, var hon så jäkla häftig. Framåt, på alerten och svansen upp i luften. PRECIS så där som man vill ha en hund. Ingen som sitter i ett hörn, utan en hund med lite jävlar anamma!
här var hon bara liten än, o jag var o tittade till henne första gången hos CArl-Gunnar och Monica Stafberg. Tack för att jag fått tagit hand om henne!

De tre sista veckorna var evighetslånga. Jag väntade, väntade och väntade. 1a maj (ett datum jag ALDRIG kommer glömma) hade vi träning på grytet i Regnsjö, och Monica kom dit med valpen. Hon hade också en annan tik med, som skulle upp till Trude i Vattrång. Monica frågade mig om jag kände igen min hund, och de gjorde jag utan tvekan. Det enastående huvudet var svårt att missa.

Hon var så fin, så fin och jag darrade när jag skrev under pappren på att hon var min.

Jag undrar än idag om det var ren och skär tur eller ett tecken på vad som komma skulle - att just Irma blev levererad på Gävleborgs grythundsklubbs område.

Jag har alltid sagt att det var kärlek från första ögonkastet jag såg Irma. Hennes attityd, framåtanda och morrande fångade mig. När jag väl fick henne hem till Villavägen så la jag henne på rygg, sådär som man gör med valpar för att de ska lära sig hanteras och veta vem som bestämmer. Irma tyckte att det var ett jävla sätt av mig och tro att jag var något, så hon både morrade, visade tänderna och högg efter mig.

När Monica ringde och frågade hur det gick, skrattade hon, och sa att sådär ska de vara och låt det vara bara så slutar hon.
För att göra en lång historia kort; den som idag skulle få Irma att hugga efter en ska antingen vara en räv eller grävling ;)

Efter det har vi poat på, Irma och jag. Jag sa redan när jag fick henne att vi skulle prova på det mesta. och det har vi gjort, och kommer också fortsätta med.



Irma är väldigt lätt att ha och göra med. Det går att ha med henne överallt, hon lägger sig och sover oavsett ljudnivå och händelser omkring. När vi var i Pomarkku sommaren -2010 var det mer än en som undrade om jag verkligen kunde ha henne i en tygbur, då det var prov på nätterna med hundar som skällde, ylade och även en Irma som visste att det var "jakt" på gång, något hon verkligen gillar. Buren har jag kvar fortfarande, men nog var hon glad på natten när jag kom och släppte ut henne och sa att nu är det din tur ;)



förutom ett liv fullt med diverse aktiviteter, så gillar Irma också att sova. Gärna i sängen, under täcket med husse.

Jag är glad, så glad att jag fått en sån trevlig hund. Jag är nöjd med hennes helhet, temperament, personlighet och drivkrafter. Det som imponerar på mig mest är dock hennes dådkraft. Jag tycker ärligt talat synd om det vilt som måste möta Irma i gryt, fyfan rent ut sagt var elak hon blir! Roligt då också att de som träffar henne berömmer henne för hon är så trevlig.

På helhetsintrycket från lydnadstävlingar vi är på får hon ALLTID kommentaren "mkt trevligt ekipage", kanske för att hon konstant viftar på svansen.

Det är dubbla känslor idag, den dag Irma fyller 3 år. Jag är så glad och tacksam att jag får ha denna fina prinsessa hos mig. Hon har lärt mig otroligt mycket och framförallt startat upp ett jäkligt stort intresse för hunderiet. Jag hoppas innerligt att hon får leva ett långt, friskt och stimulerande liv. Ett så gott liv som en hund någonsin kan leva.

Irma är inte en hund för mig, utan en vän, en livskamrat och en högt älskad både tränings- och tävlingskompis.
Varje dag känner jag mig tacksam, som fått chansen att lära känna en sån enastående individ.
Jag älskar henne av hela mitt hjärta.
Grattis, mammas älskling, på din 3-årsdag. Jag hoppas vi får dela många, långa år till.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Grattis till Irma :)

2011-02-26 @ 17:42:36
URL: http://undertaket.wordpress.com
Postat av: Rosa , Cappie,TomTom & Royz

GRATTIS Irma, må du bli minst lika gammal som min Cappie. Jag känner stor glädje och tscksamhet över alla mina hundar, men särskilt henne. ha det bra så ses och hörs vi. Pussa Irma från oss

Kram

2011-02-26 @ 17:49:55
URL: http://www.frisegardborder.be
Postat av: Malin

GRATTIS fina Irma!

2011-02-26 @ 21:31:29
URL: http://www.madofi.se
Postat av: Malin

Jepp, jag har gott o blitt me valp ;o)

Ibland mÖnstervalp ibland mOnstervalp!

HA HA HA! Men det ska väl förhoppningsvis

bli hund av henne oxå en vacker dag!

2011-02-28 @ 19:33:46
URL: http://www.madofi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0