Min uppfödare

Jag spanade länge på vilken ras jag skulle ha. Terrier hit, terriers hit.
Slog till på en borderterrier efter en fin tik och hane, Lukas och Ebba.

En av mina närmsta vänner har inte fått någon riktigt uppfödare. En har djurförbud, och den andra har fått lite annat i vägen... barn, småbarn... ni vet... inte riktigt rätt tid att ha uppfödning då, tyvärr.

Men när folk frågar mig om mina uppfödare. Då skryter jag järnet. Bättre uppfödare än mina, de kan man omöjligt få. Och jag hoppas jag kan uppfylla en liten, liten del av deras jobb och skicklighet inom uppfödning till min egna sen.
Jag försöker ringa dit, efter nya meriter eller händelser med jyckarna och bara säga "grattis. nu har hon gjort detta"... sen skryter jag lite. Sådär som man får till uppfödaren och de säger att man är duktig och att allt är så bra. Himla skönt, att faktiskt få säga att DET GÅTT RIKTIGT BRA när de väl gjort de, utan att nån höjer på ögonbrynen, missunnar en eller suckar.

Och när ens uppfödare fixar o planerar en resa till Finland med grytprov inplanerad, som man får hänga med på och njuta av en vecka i juli. Som kan ge de där orden som behövs, när de går lite tungt.
Jag tänker rikta ett tack.
tack, Monica och C-G Stafberg. För alla peppord på vägen, för allt beröm. För allt stöd när de gäller hundarna...
Jag glädjs med er framgång i kenneln. Ni förtjänar verkligen det. Jag är först med att ta av mig hatten och applådera.

Hela hunderiet går upp en nivå till, med bra uppfödare. Det är bara så.



Mina två Bombax-hundar. Underbara båda två!


Kommentarer
Postat av: Malin



Hej hej!



Skrev i din gästbok på hemsidan, men vet inte riktigt vad som hände..(?) Kanske dyker det upp en hälsning där oxå ha ha



Grattis till tjusigt lydnadsresultat, godkänt jaktprov - nu är hon "RIKTIG" champinjon oxå ;o) och till Årets Bombaxhund - härligt jobbat!



Hur går det med valp-planerna, är det små "Kalirmer" på G?

O visst hade vi en härlig vecka i Finland i somras, många roliga minnen därifrån och alltid kul att träffa likasinnade.



Fortsatt lycka till!

2011-01-19 @ 21:36:48
URL: http://www.madofi.se
Postat av: Malin



amen.., nu strular det här me'...

Får väl se om mitt inlägg kommer in!?

2011-01-19 @ 21:37:40
URL: http://www.madofi.se
Postat av: Malin

Sedär ja.. tokigt det blev!

Tackar för snälla rader i gästboken!

Det finns ju ingen kartlagd nedärvning

av PLL, men av en bärare/fri-parning så

kan det "bara" bli fria & bärare och enligt

de fakta som finns nu så löper ju bärare låg

risk att utveckla sjukdomen. Fido är ju även

ögonlyst UA och PLL är ju inget "problem" i vår

ras ännu, så om alla bara tar sitt ansvar o testar

sina hundar, så borde det ju gå åt "rätt håll".



Vad spännande med nalkande löp, inte länge sen

jag själv väntade att det skulle vara dax. Jag är

ju kanske inte som "alla andra hanhundsägare" utan

vill gärna ta del av proceduren och följa våra

yngel och vi är dessutom överrens om att sälja alla

valparna i samråd (det skrev jag in i bilagan till

parningsavtalet) och det känns jättebra!



Blir ett spännande år, vi kommer att följa er!

Hur går det med brorsans Parson, du får allt se

till att fippla in en bild på den ;o)

2011-01-19 @ 22:38:40
URL: http://www.madofi.se
Postat av: Rosa , Cappie,TomTom & Royz

Jag har ju 2½ Bombaxhubd jag :-) Massa stöd och råd från Monica o CG har jag fått och tänk vilka hundar dom fött upp eller hur :-) Min gamla tant.

Lycka till i Finland, nästa år kanske vi åker

2011-01-20 @ 17:39:12
URL: http://www.frisegardborder.be

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0