Rut och jag

har börjat inleda grundläggande "lydnadsträningen". Hon har fattat grejen med att följa på sidan, och hon går såna fina steg med bra kontakt... just nu kollar hon så mkt på mig att hon då och då snavar då hon trampar på sig själv... Lill-hjärtat!

idag ville Rut träna apportering... sagt och gjort tänkte jag.. alla som har terrier kan hålla med om att de är ett helvete med apportering. Mina andra två har jag fått dona med som bara den för att få till den okej...
Redan sen den här kullen med valpar började bära saker har jag belönat det beteendet. Har de kommit med den mot mig har jag bytt ut den mot beröm och en godbit.
Snacka om att jag blev lycklig idag då Rut plockade upp en STOR platsmugg ute... och bär den som vad som helst. "rut, vad har du?", säger jag - med resultatet att 8 veckors terriervalpen Rut kommer kutandes och lägger den i min utsträckta hand. Massa beröm, godis och kel och sen kastade jag iväg den - med samma resultat!
Älskar jobbar-temperamentet i henne! Duktiga älskling!



Kommentarer
Postat av: Malin

Kan faktiskt inte hålla med om "helvete med

apportering" med terrier. Du har en utmaning

http://madofi.webblogg.se/images/2011/oapp_135077007.jpg

Dagen innan hon var 9 v



HEJA för terriers med arbetsvilja & motor!

Du får ha MacGyver till att fota när Rutan

tränar - vill ju se ju!!!

2011-05-31 @ 09:15:57
URL: http://www.madofi.se
Postat av: Ethel

Jaha - det förklara ju ett och annat (för en novis som jag är) =)



Jag har undrat varför Java inte har så stor lust att "hämta" saker. Hon formligen ÄLSKAR att jaga saker men sedan lämnar hon dem gärna och tycker att jag ska hämta dom för mer lek =) Ja, det är också ok att hämta för att få igång en jaga-lek förståss =)



Skönt att höra att det är ett terrier-drag att inte apportering är klockrent från början... Det underlättar ju att veta det och att man kanske måste lägga ned lite extra energi att träna det redan från början - tack!



Imponerande att höra att Rut redan är pigg på att följa vid sida! Det är så kul att se vilken kapacitet dom har. Jag blir ibland bara så frustrerad på mig själv att jag inte har erfarenheten att ta vara på all Javas kapacitet... Men jag är ändå stolt över allt vi "tränar" tillsammans och att hon verkligen verkar gilla att vara med mig och att vi gör det.



Jag är så grymt glad att vi valde BT som ras!



Ha det gott!

/E

2011-06-07 @ 08:01:01
URL: http://javaborderterrier.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0