Känsla


när det är uppförstlut konstant i flera veckor och man bara känner att orken sinar. Då är det bara att sätta sig ner i sängen en stund, lägga sig tillrätta och ropa på tjejerna. Irma hoppar upp försiktigt, viftar försiktigt på svansen och kryper ner via mitt ansikte in under täcket. Rakel kutar upp, springer 57865783 varv i sängen innan hon lägger sig till ro under täcket hon också. Smilla hämtar 785972589 leksaker, innan hon inser att vi ska MYYYYYSA!! och hoppar upp på nattduksbordet för att sedan försiktigt smyga upp i sängen.

Tre olika viljor, tre helt olika temperament.
Irma med sin sanslösa tjurighet, men så tillgiven att hälften vore underbart. Det vackraste ansiktet på jorden och luktar så gott som ingen annan.
Rakel med sina tokrus, dampanfall och grisgrymtar. Att hundar ska sova middag är för henne ett okänt begrepp, för Rakel är det full fart som gäller.
Och sen är det Smilla. Min fina gulliga översociala fem-månaders lillgris som är så underbar att man får tårar i ögonen. Världens tjockaste dubbelhaka, små pepparkornsögon och en arbetarglädje som slår det mesta.

Min fina älskade flock. Det är hundar, jag vet, men det är tamejfan sanslöst hur mycket de lyser upp livet för en. När jag först skaffade border trodde jag inte på allas ord om att "har man en måste man skaffa en till", men det stämmer.

Och även fast du biter sönder saker Rakel, och du Smilla är dryg ibland när du ALLTID ska sitta i knä och Irma vägrar gå viltspår och precis när vi börjar närma oss klöven tjurar ihop och sätter sig och matte tror att hon ska dö för hon är så förbannad.
Så är ni ändå så jäkla duktiga och snälla. Så, det finns inga ord.
Och vill ni ha en bra hund, köp en border.
Det finns ingen bättre ras, och det är helt sant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0