Hundfilosofi

Det är intressant, det här med hundhållning. Nu är ju jag i stansen och ska starta upp en kennel, och hur mina hundar bor och får jobba är viktigt för mig. Men jag hoppas också innerligt att de som köper inser vilka bra hundar de skulle få om de köpte av mig och inte den oseriösa grannen som dock bara tar 3000 får sin valp - men då är de drever inblandat i dn fina lilla bordern. Men en bra jakthund, det skulle det bli.

Blandraser, avbetalningar och hundhus är grejer som jag vill hålla borta från min hundfilosofi. Mina hundar är en del av min familj - alltså bor de också inne i huset med mig, och får vara där jag är. En bra jakthund är kapabel både till att var trevlig inomhus och då kunna ligga inomhus och slappna av samtidigt som kan släppa den i skogen och den då tar egna initiativ till jakt. Borderterrier är i ett sånt fall en outstanding ras. Border är villig att jobba, hårt o länge, och samtidigt mitt i alltihop bryta det den gör och istället åka hem och lägga sig.

Att som köpare av en valp bara köpa för sällskap accepterar inte jag. Jag tror att hundar, precis som människor inte mår bra av att bara vara hemma. Det är inte mycket beg'rt att g¨någon fjantig kurs då o då i lydnad, prova på agility eller iaf träna något mer än bara promenad när man är ute. Träna några tricks hemma - vad som helst som innebär att det finns tider varje vecka då din hund får jobba med hjärnan och inte bara gå runt samma gamla promenadrunda där man alltid möter samma människor och hundar.

Att träna spår, agility, lydnad, freestyle eller gryt är bara några av de grejer som passar en borderterrier utmärkt. Min hundfilosofi rakt av är egentligen att hunden alltid ska känna att den har något som den får göra - oavsett vad det är. Sedan är jag av den typen att jag tycker att det är djurplågeri att ha en hund som aldrig får vara lös. De behöver inte gå lös varje promenad, men minst en gång om dagen ska hunden få släppas där den kan springa fritt och få vara hund. Hoppa, skutta och skälla hur mycket den vill.

Att sedan inte alla tycker som jag, är inte konsitgt. Vi är olika. Men mina 3 hundar får jobba med både hjärna och kropp och går alla tre allt som oftast lösa. För de tycker jag att de är värda, för det är faktiskt så. Att mina hundar är de bästa jag har - utan några tvivel.

Kommentarer
Postat av: Linda

Meeeen djuuuue, fasiken vad duktiga!

2010-01-31 @ 16:45:19
URL: http://deamon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0