snöhundar

Ibland undrar jag och mina hundar är siberian huskys. Rakel, är helt vansinnig. Vi har haft minus 27 (!) och vad gör Rakel då? Kastar sig in i ALLA snöhögar och springer som en galning och VÄGRAR att komma in när man ropar. Irma däremot vill inte gå ut annat än med tvång.

Smilla är liten och gullig och snäll.. trodde jag till för häromdagen. Då jag tänkte att det är nog bäst att börja testa henne så hon klarar av att grytapportera när säsongen börjar med träning vid grytet i maj. Tar fram en tunnel, mörklägger, lägger en rävsvans längst in. Släpper lilla Smilla. Som rusar som en idiot, rakt in och hämtar rävsvans, matte ropar, OCH HON KOMMER TILLBAKA! Duktig hund!
Envis som en gammal get men otroligt lättarbetad med glädje inblandat. Sedan att hon kan tjura så inihelvete att man är tvungen att ryta i ibland - det är så en borderterrier ska vara!

Smilla kan förresten sitt, ligg, stanna kvar, inkallning, ta apport i mun på kommando och skutta gulligt fram till matskålen. ;) och i mars börjar vi på hundkurs, då ska hon fasiken lära sig fot så det är klart till grytsäsongen börjar. Till sommaren har vi nämligen inte tid att lära in henne på massa nya kommandon inom lydnaden. för då äre gryt och viltspår bara som gäller! Senast 8 september 2011 ska hon ju vara nordisk grytchampion är det tänkt.. är bara att börja köra! Nu läre jag gå och hetsa na på lite rävsvans, närå. Men vi ska faktiskt träna lite skall idag, jag och älskade älskade lilla Smilla.
Hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0