stress, jäkt och tentaplugg...

herregud vad livet snurrar på nu. Jägarskola, antomi och fysiologikurs, valpköparbesök, flytt och träning försöker samsas i någon sorts schema...
Vi har haft en praktisk lektion skytte hittills på Jägarskolan o ja kände mig SJUKT osäker... har typ skjutit lite luftgevär som yngre hemma på gården... men lerduvorna gick GULD! På provet skjuter man på sex stycken, och måste minst träffa fyra tror jag det är.. man har 2 skott på varje... Jag sköt flera serier i rad med 6 skott och 6 träff, så de känns kanon. Nu blir det att nöta älgbanan så hoppas jag att jag är "fit" inför skjutprovet i juni..

Skolan också ja... just nu läser vi 6 hp Anatomi och fysiologi, men med tanke på tiden det tar skulle det varit en minst 7,5 hp:are... suck.. men är liksom bara att nöta nu - antomiska termer, celler, latinska begrepp och diverse muskler och bens uppbyggnad. är roligt egentligen men just nu har jag INTE tid att läsa en kurs där man måste läsa så mycket utanför lektionstid och där man har så lite inläsning och så mkt schemalagt... Som tur är så lagom till valparna kommer så har jag tentat av denna kurs och har istället knappt något schemalagt utan kan göra nästan allt hemifrån utom max 5/h skoltid i veckan.. :)



kvällstid försöker vi varva ner med mag-gos... Så underbart nu då man känner bebisarna inne i magen på både Irma och Rakel... båda har också börjat sippra lite mjölk så jag går bara o väntar på slutklämmen nu!

Nu har också lite fler börjat höra av sig om valp. Hittills är det övervägande del jägare vilket såklart känns jätteroligt med tanke på hur både Irma och Kalle är meriterad och används... Man hoppas att valparna blir lik sin mor och far fullt ut - då tror jag folk blir mer än nöjda med vad de köpt!

Irma är lite fjantig och vill inte äta så mycket, så hon mutas med köttbullar en av målen varje dag... Rakel gluffsar dock i sig som vanligt... tror inte det kan bli så mkt annorlunda med tanke på vem hennes mamma är ;)



det mesta inför valpnedkomsten är klart... Rakel har jag inrett stora stålburen åt med tygskydd på sidorna. Det blev lämpligt då de är en rejäl kant vid burdörren så hon kan gå ut från dem i början o dricka vatten osv utan att de ramlar ut och blir kalla... Irma har vi köpt en Bia-bädd till, den kommer de ha i början sedan kommer vi såklart ha hagar av kompostgaller åt dem båda och då kommer Irma och hennes valpar också ha en tygbur i "hagen" så valparna är trygga och klara i sin burträning när de levereras vid 8 veckor. Såna saker tycker jag är schysst att ge sina valpköpare...

Nu börjar våren tina fram mer och mer också vilket glädjer oss då valparna kommer vara lagom i ålder för utomhusvistelse ("promenader") lagom till de är hyffsat snöfritt och nån plusgrad ute...

Hundarna är riktiga latgrisar nu och de enda de gör i princip är att sova och äta... det är kanske inte så konstigt heller, i skrivande stund är det ca 10 dagar kvar till beräknad födsel för Irmas kull.. nu njuter vi av sista tjockistiden, men nog längtar vi till bebisarna kommer ut till oss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0